Tra Archeologia e Tutela. Roberto Paribeni, profilo di un Direttore Generale (Estratto dal fasc. 139)

    

In questa rubrica viene delineata brevemente la figura di Roberto Paribeni, archeologo e studioso delle civiltà romana, vissuto nella prima metà del XX secolo, con una lunga carriera nei ranghi dell’Amministrazione fino a divenire Direttore Generale delle Antichità e Belle Arti, e poi professore di Archeologia e Storia dell’Arte presso l’Università Cattolica di Milano.
Scopo di questo profilo biografico (arricchito da una premessa di Giovanni Pugliese Carratelli in cui si evidenzia l’humanitas del personaggio), è la presentazione –nelle pagine di questa Rivista da lui diretta per alcuni anni, dal 1929 al 1933– di un brano finora inedito, tratto dal suo Diario e relativo ad un viaggio in Tessaglia compiuto nel 1901 mentre frequentava l’ultimo anno della Scuola Italiana di Archeologia di Roma, insieme al fotografo Andrea Vochieri (autore delle riprese in b/n usate come corredo iconografico del testo) e al collega Giuseppe Spano.
Rinvenuto tra le carte di famiglia e reso disponibile con una breve presentazione dal nipote Andrea Paribeni, che mira a far emergere il carattere giocoso del nonno Roberto, giovane archeologo ancora in formazione agli albori del Novecento, capace di interessarsi al paesaggio locale trasformatosi nel corso del tempo e ancora di forte connotazione turca, e di risultare particolarmente attratto dal fenomeno del monachesimo bizantino nei monasteri delle Meteore.


 A career divided between archaeology and conservation: Roberto Paribeni, profile of a Director General

A profile of the life and work of Roberto Paribeni, archaeologist and scholar of Roman civilization, is contained in this feature. Paribeni, who lived in the first half of the 20th century, spent a long and illustrious career in the ranks of the Administration rising to become Director General of Antichità e Belle Arti, Editor of Bollettino d’Arte, and then Professor of Archaeology and History of Art at the Università Cattolica in Milan.
The aim of this biographical profile (enriched with a foreword by Giovanni Pugliese Carratelli in which the humanitas of Paribeni the man is underlined), is the presentation — in the pages of the journal he directed for many years, from 1929 to 1933 — of a hitherto unpublished text, taken from his Diary and relating to a journey he made in Thessaly in 1901 while he was studying in his final year at the Scuola Italiana di Archeologia in Rome, together with the photographer Andrea Vochieri (who took the black and white photos used as an iconographic accompaniment of the text) and his colleague Giuseppe Spano.
Found among the family papers, the text has been made available, and accompanied by a brief introduction, by his grandson Andrea Paribeni, who underlines the playful character of his grandfather Roberto. What emerges from this brief extract of Roberto Paribeni’s diary is the portrait of a young archaeologist who had still to complete his studies in the early years of the 20th century, but who was already a man of mature views and wide culture, able to take a lively and informed interest in the local landscape transformed in the course of time, and still imbued with a strong Turkish connotation, and who was particularly attracted by the phenomenon of Byzantine monasticism in the clifftop monasteries of the Meteora.