Federica Gaspari: La Musica e i Quadri: Bonaventura Argenti (Estratto dal fasc. 143)

    

Bonaventura Argenti, noto virtuoso della Cappella Pontificia di origini perugine vissuto ed affermatosi a Roma tra il 1638 e il 1697, raccolse in questi anni una ricca collezione di dipinti e disegni che conosciamo oggi attraverso l’inventario allegato al testamento e l’autorevole stima redatta da Giuseppe Ghezzi. Conservata nella sua abitazione presso la Chiesa Nuova, la raccolta comprendeva quadri di maestri contemporanei come Mola e Bonati, ai quali l’Argenti era legato da profonda amicizia, copie di opere cinquecentesche, come era consuetudine per alcuni generi quali i ritratti di pontefici e noti soggetti devozionali, e prove grafiche, abbozzi ben diversi dai rifiniti disegni preparatori ricercati dai grandi collezionisti. La complessità del mondo artistico seicentesco, i rinnovati rapporti tra pittori e  committenti e il nascente mercato dei quadri sono all’origine dell’eterogeneità di questa collezione, che pur presentando chiare differenze rispetto a quelle di matrice aristocratica, ebbe come primo estimatore proprio Giuseppe Ghezzi che nel 1698 ne espose ventotto pezzi per la mostra di San Salvatore in Lauro. Solo pochi quadri sono stati oggi rintracciati, poiché l’insieme fu rapidamente disperso dopo la morte del proprietario come da lui stesso disposto nelle sue ultime volontà: le opere migliori destinate a “padroni e amici”, le restanti vendute a favore della Congregazione dell’Oratorio di S. Filippo Neri, già beneficiaria di un cospicuo lascito destinato dal devoto Argenti al completamento della decorazione pittorica della Chiesa Nuova.

Music and Paintings: Bonaventura Argenti Bonaventura

Argenti, a famous virtuoso of the Cappella Pontificia, was of Perugian origin. He lived and rose to prominence in Rome between 1638 and 1697. During these years he also amassed a rich collection of paintings and drawings, which we now know through the inventory annexed to the Argenti’s last will and testament and the authoritative appraisal of their value drawn up by Giuseppe Ghezzi. Displayed in his house near the Chiesa Nuova in Rome, the collection comprised paintings by such contemporary masters as Mola and Bonati, to both of whom Argenti was linked by a deep bond of friendship, copies of sixteenth–century works, such as was the custom for some genres such as portraits of popes and well–known devotional subjects, and rough sketches and bozzetti very different from the exquisitely finished preparatory drawings usually sought by major collectors at the time. The complexity of the seventeenth–century artistic world, renewed relations between painters and patrons, and the nascent art market for portable paintings, lie at the origin of the heterogeneity of this collection. Though it presents clear differences from those associated with the aristocracy, Argenti’s collection had as its first admirer no other than Giuseppe Ghezzi, who exhibited 28 paintings from it in his exhibition at San Salvatore in Lauro in 1698.
Only a few paintings from the collection have since been identified, for the collection as a whole was rapidly dispersed after the death of its owner. Indeed it was Argenti himself who instructed his heirs to disperse the better part of it in his last will: the best works were assigned to «patrons and friends», the remainder sold on the market and the proceeds devolved to the Congregation of the Oratory of St. Philip Neri, already beneficiary of a substantial legacy given by the devout Argenti for the completion of the pictorial decoration of the Chiesa Nuova.