Enrico Noè: A proposito di due bozzetti di Antonio Canova, uno celebre e l’altro sconosciuto (Estratto dal fasc. IV - serie VII)

    

Si ricostruisce, anche sulla base di nuovi documenti, l’iter progettuale che condusse Antonio Canova, tra il 1790 e il 1794, all’ideazione del monumento per Tiziano, destinato ad essere eretto nella basilica veneziana dei Frari, ma mai realizzato. Il progetto sarà poi utilizzato per il sepolcro dell’arciduchessa Maria Cristina a Vienna (1798-1805). Si esaminano i tre bozzetti della Gipsoteca di Possagno, il bozzetto e i due disegni del Museo Correr di Venezia; si traccia la storia del bozzetto del Correr, sulla scorta di documenti inediti. Viene presentato uno sconosciuto bozzetto dei depositi delle Gallerie dell’Accademia, che secondo l’autore rappresenta la fase conclusiva dell’intero processo ideativo canoviano relativo al monumento di Tiziano.

Two bozzetti of Antonio Canova, one famous, the other unknown

The study reconstructs, also on the basis of new documents, the lengthy preparatory process that led Antonio Canova, between 1790 and 1794, to his final design for his monument to Titian, destined to be erected in the Venetian church of the Frari, but never in fact realized. The project was later re–used by Canova for his funerary monument of the Arch–Duchess Maria Cristina of Austria in Vienna (Augustinerkirche, 1798–1805). The various models for the monument, the three bozzetti in the Gipsoteca at Possagno, the bozzetto and two drawings in the Museo Correr in Venice, are examined; the history of the bozzetto in the Correr is reconstructed, on the basis of unpublished documents. An unknown bozzetto in the storerooms of the Gallerie dell’Accademia is also presented; according to the author, it represents the concluding phase of Canova’s whole design process relating to the monument to Titian.