Giuseppe Porzio: Una tela di Carlo Sellitto ai Girolamini di Napoli (estratto dal fasc. 18)

    

Il contributo presenta una nuova tela di Carlo Sellitto (1580–1614) individuata nel complesso oratoriano dei Girolamini di Napoli; il dipinto, raffigurante una Madonna della Vallicella, testimonia la fase più antica e meno nota dell’attività del maestro, uno dei protagonisti della transizione della pittura napoletana dalla locale tradizione figurativa tardocinquecentesca al naturalismo caravaggesco, costituendo perciò un’aggiunta tanto più rilevante al suo esiguo corpus.

 

 

A Painting by Carlo Sellitto at the Girolamini in Naples

The article presents a newly identified canvas by Carlo Sellitto (1580–1614) in the oratory of the Girolamini in Naples. The painting portrays a Madonna della Vallicella and documents the earliest and least known phase of the master’s activity. Sellitto was one of the leading figures engaged in the transition of Neapolitan painting from the local figurative tradition of the late sixteenth century to the realism of Caravaggio. The recently identified painting, therefore, constitutes a significant addition to Sellitto’s known production.